Search This Blog

Monday, August 4, 2014

Romantika Cinta di Cameron Highland 2 Ogos 2014

2 Ogos 2014, Sabtu.

Yeayyyyyyy....alhamdulillah. Allah memberikan kesempatan aku ngan H untuk meluaskan pengalaman kami ke Cameron Highland, Pahang Darul Makmur (CH)

Perjalanan aku ni ringkas dan selamber aje. Aku ngan H bangun awal pagi, H siap sediakan sarapan untuk family.

Selesai makan sarapan pukul 9.10 pagi aku dengan H memulakan perjalanan kami ke Tanah Tinggi Cameron. Bawa juga pakaian mana tahu tertidur kat CH kan hihiiiii. Ajak Obi ngan Sya. Tak nak pula diaorg ikut huhuuu.

Pergi aku ikut Tapah. Perjalann ambil masa dalam 2 jam setengah sampai ke Tanah Rata.

Perjalanan ke Tapah membuka mata aku. Dah lama aku tak ikut jalan lama. Dah ada UITM Kampus Cawangan Tapah, Sekolah Menengah Sains Tapah dan ada flyover yang menyeberangi Jalan keretapi Tapah Road. Kalau dulu macam kena ikut sisi jalan keretapi tu hahaha. Lama sangat kan x lalu jalan ni. Terus excited cerita kat H Tapah Road dari kaca mata aku pada waktu dulu.

Dalam perjalanan mendaki, aku melalui Hutan Lipur Kuala Woh. Tempat mandi-mandi ni. Dulu masa kecil-kecil abah suka bawa kami adik beradik ke sini berkelah. Dah masuk sekolah menegah macam tak pernah dah jejak kaki ke sini.

Lepas tu jumpa Lata Iskandar. Aku berhenti tepi jalan. Kejut H yang sedap tidur bagi tahu ada air terjun. Plan nak turun tapi macam malas hahaha. Terus je gerak semula panjat banjaran titiwangsa ( yer ke..?? Hmmm entah).

Akhirnya aku sampai Ringlet.

Aku lalu je kat pekan Ringlet

Tetiba baru aku sedar yang aku belum study tentang Cameron Highland hahaha.

Terus aku minta H search internet cari info pasai CH hahahaa.

Dalam pada masa H search kami cari tempat tarikan di Ringlet ke arah Tanah Rata. Aku ngan H jumpa signboard ni.

Bee Farm dan BOH Tea Centre

Apa lagi, bagi signal kanan masuk terus bila selamat. Terus mencari.

1) BEE FARM

Destinasi yang pertama. Masuk percuma.
Parking kat luar ada, kat dalam pon ada.

Di luar pejabat ada jualan cenderamata

Dan bahagian dalam ada jua madu lebah, biji benih dan produk-produk berasaskan strawberi. Ada juga jual sayur sawi 2 ikat rm3 =)

Pemandangan luar pejabat Bee Farm.

Tetiba nampak pokok Orkid kan. Aku dah gila Orkid tapi belum lagi masanya untuk memiliki dan menjaga Orkid hahahaha. Nanti dah pindah semenanjung aku nak Orkid. Wajib..!!!

Ni la Bee Farm nya. Tempat diaorg bela lebah untuk mendapatkan madu dengan menggunakan Bunga Matahari sebagai agen madu.

Di bawah pejabat pula ada taman strawberi. Boleh petik sendiri kalau nak. Lepas tu timbang, bayar dan ngap..!!! Hihiii. Teringat aku kat strawberi Korea Selatan beli kat Namdaemun. Manis dan sedap.

My Strawberi =)

Diluar Bee Farm ni ada orang jual Rock Melon. Terbeli la pula kannn. Sekilo RM8 dia jual. Mahal betol. Anep punya free je pon hahahaa.

2) BOH Tea Centre

Destinasi kedua dituju. Masuk percuma.
Tutup hari Isnin

Masuk kawasan ni kan kita kena mendaki. Dengan kereta aku maksudkan. So jalan pon macam ular kena palu. Setiap kali jumpa selekoh yang kena lindung akan ada signboard Bunyikan Hon Anda. Maka akan ada pesta hon sekejap hahahaha.

Sampai je kat tempat parking kereta. Ada pekerja yang akan tunjuk kat mana kita perlu untuk parking kereta.

Biasa orang akan layan teh dulu kat Tea House. Tapi aku ngan H p bakar lemak degil dulu g panjat puncak bukit. Aku ngan H x tahu ada apa kat situ. Kami pon layan je la panjat bukit tu. Mengah jugala kan.

Iyahhhhhh....gaya seorang peminum tegar teh yang kini hensem tidak terkata. Hahahaa.

Adeiyhhhh. Penat panjat. Trek dia ada tangga, jadi selamat untuk mendaki sewaktu trek kering. Time basah tak sesuai kot. Licinlah aku rasa.

Sekaliiiiiii. Ada pencawang telekomunikasi je pon. Hahahhhaa. Ponat aihhh den panjat bukit niiii.

Tapi pemandangan seluas saujana mata memandang melihat muka bumi yang dilitupi oleh pokok teh menjadi tarikan dan idaman aku.

Alhamdulillah terlaksana hajat aku untuk berada di celah-celah pokok teh.

Pertama kali kot. Koman betul huhuuu.

Sekejap ke kat atas. Kami turun menuju ke Tea house. H g beli kek lobak + pisang dan air teh ais.

Tetiba sedap-sedap aku menunggu H bawa teh. Ada seorang pekerja BOH bagi pengumuman ada Factory Visit pukul 1.30 petang. Cantikkkkk. Masa tu baru pukul 1.00 petang.

Aku ngan H minum dan makan. Pastu pergi la kat pekerja tu. Terus dia cakap. Masuk la dulu. Hahaha. Apa lagi. Kami masuk je la. Tapi takda la tour guide kan.

Hasil akhir yawwww. Jadi serbuk teh cap BOH. Hihiii.

Fakta Menarik: Pengeluaran sebanyak 1,250,00 kilogram teh setahun bersamaan 1,710,000 cawan teh sehari

Kemudian aku ngan H bergerak ke Tanah  Rata. Tetiba terjuma destinasi ketiga

3) Cameron Valley, Bharat Group

Masuk percuma. Kedudukan sebelah kiri jalan.

Model Cameron valley Tea disamping produk-produk teh yang pelbagai.

Haaaa...punya banyak jenis teh yang dihasilkan kau. Dari teh biasa sehingga yang berperisa.

Kami beli:
- 2 kotak teh berperisa strawberi
- 1 kotak teh berperisa blackcurrant
- 1 bungkus serbuk teh hijau
- sebotol teh beperisa mangga

NASIHAT DAN PESANAN DARI AKU DAN H:

JANGAN BELI TEH YANG BERPERISA TU KAT SINI. MAHAL. RM9.80 SEKOTAK. DEKAT PASAR MALAM BOLEH DAPAT SEKOTAK RM9.00. PHUIIIIII. PATUTNYA KALAU BELI KAT KILANG ASAL PATUTNYA MURAH LAGI LA KAN DARI YANG KAT LUAR. GRRRRR..!!!!! MARAH NIIII MARAHHHHH.

Aku yang memandang ladang teh seperti ingin berlari-lari bersama H sepertimana Irwansyah dan Acha Septriasa dalam cerita My Heart. Muhahahahaa.

4) TAMAN AGRO AL - MASHOOR

Terletak di Kampung Taman Sedia, Tanah Rata yang terkenal sebagai satu perkampungan HOMESTAY. macam semua rumah pula aku tengok diaorg buat homestay hihiii.

Taman Agro ni milik bumiputra.

Kat sini sekotak dijual RM9.50 teh Cameron Valley ni. Adeihhh. Mengelegak jiwa dan raga. Hmmm xpela. Murah 30 sen.

Kat sini aku layan strawberi coklat yang juga menjadi kegemaran Dato' Siti Nurhaliza hihiiii.

Order straberry ice blended, strawberry jelly dan waffle chocostraeberry.

Macam best pula aku tengok strawberi ni. Comel dan cantik dan sedap dimakan hahahaha.

5) TAMAN AGRO TOURISM, BIG RED STRAWBERRY FARM

Destinasi diteruskan di sini.

Singgah sini sebab tak sengaja jumpa bila mana jalan di CH ni jadi sehala hahaha.

Lawa betul kaktus ni. Oren.

Macam-macam jenis kaktus aku jumpa.

Aku rasa ni pokok lavender. Tapi entahla. Xda bau yang macam dekat perfume ambi pur lavender tu pon hahhahaa.

Besar tempat ni sebenarnya. Siap ada replika kaktus besar kat bumbung dia.

Masuk percuma untuk kedai-kedai jual bunga, kaktus dan strawberi. Tapi ada satu bahagian masuk kena bayar dekat taman kaktus dia kot. Yang sebelah bawah kaki bukit.

Perghhhh masa nak keluar dari tempat ni kan. Seram betul. Curam jalan nak balik tau. Nasib kereta mak tayarnya mencemgkam hihiiii.

Kemudiannya kami beruntung sebab datang hari sabtu sebab ada

6) PASAR MALAM

Terletak di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Cameron Highland dan Hotel Star Regency. Besar-besar hotel ni ada tulis RM88.00 net. Hampir-hampir juga la aku ngan H check in hotel ni. Tapi fikir punya fikir aku ambil keputusan balik rumah terus.

Seperti kembara ke pasar malam sebelum ini. Mencari sesuatu makanan tempatan yang unik.

Terkejut aku ya. Kadar parking kereta RM4.00. Agak mencekik darah. Mohon Majlis Daerah Cameron Hihgland ambil tindakan yang sewajarnya kerana ianya membebankan rakyat. Lokasi pasar malam yang memastikan setiap pengunjung perlu masuk ke kawasan parking ini kerana tiada pilihan.

Nahhhhhhh... Sekotak teh Cameron Valley berharga RM9.00 di pasar malam. Jadinya sila beli teh di pasar malam ya. Rugi je beli kat ladang teh Cameron Valley huhuhuuuuuuu.

Ini katanya Ginseng. Pertama kali eh aku tengok ginseng. Biasanya bila dah jadi pharmaton ataupon minuman pra campuran hahahaha.

Strawberi saiz besar. 2 lapis 2 bekas percuma 1 bekas kecil berharga RM15. Ada juga jual coklat untuk dicelup. Saru bekas RM5.00

Boleh pula wanita ni offer satu bekas biru tu RM20.00. Banyak sangat. Kang beli kang buat busuk je nanti.

Yeahhhhh jumpa asparagus. Terus beli hahahaha. 5 ikat RM20.00. Mahal juga tapi belasah aje la kan. Kecil-kecil saiznya. Pergi kedai depan sket aku stress. Besar pula asparagus dia. Sakitnya hati kiterrrr.

Lobak putih yang besar sangat. Subur betul tanah kat sini.

Kelapa Laut. Segelas dia jual RM3.00. Nak rasa punya pasal. Belasah aja. Tutup mata masukkan air ke dalam perut.

Kedai ni adalah kedai snek. Kimcan goreng, brokoli goreng; sawi goreng durian goreng pon ada muhahaha. Nak test durian goreng tapi kehalalan toyibannya diragui hihiiii.

Ini adalah kimcan. Water cress goreng katanya. Pertama kali makan. Sedap juga.

Lepas berpasar malam. Start engine kereta lajak ke

7) KEA FARM

Singgah kat tempat jualan hasil tani kea farm.

Buah cinta kata budak yang jual tu. Kulit kena kupaa sebelum dimakan.

Ni Epal Cameron dia cakap. Boleh makan terus.

Singgah sini beli jagung je hahahaa. Mahal ooooo. 2 tongkol RM5.00. Kat Kota Belud baru RM1.20 setongkol jangung manisnya.

Habis jalan-jalan aku ngan H balik rumah ikut Simpang Pulai.

Terserempak pula dengan eksiden. Kesiannn.

Perjalanan kembara pendek ni agak sempoi sekali. Dah lama hajat aku nak pergi Cameron Highland. Rasanya dah dekat 8 tahun kot tak jejak CH. Hihiiiii.

Lagi syok sebab pergi dengan isteri hihiiii.