Search This Blog

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Sunday, September 4, 2016

2H1M/ 2D1N di Kundasang, Ranau di Hari Kemerdekaan Malaysia

Alhamdulillah.

Kali kedua aku ke Kundasang bersama H dan kali pertama bersama KA. Tapi KA dah 2nd time pergi aritu dengan H masa kawan kak la datang.

Macam biasa tidak mengejar masa. Keluar rumah menuju ke Indah Permai pergi sarapan dulu di area Giant Indah Permai, Restoren Dayang. Entahla, aku kalau p sana mesti kena makan sini dulu hahahha.

Shopping dulu kat Giant, beli barang makanan + Coolant kereta. 

Operasi memanjat dimulakan dengan lancar, Macam biasa, bawa pelan - pelan asal sampai. Kereta kau tu bukan kuat sangat pon nak lenjan.


Ramai orang berhenti ambil gambar kat sini. Aku pon join sekali tapi terdetik sedih dalam hati aku. Orang tengok cantik tapi aku pernah tengok lagi cantik daripada ini. Air terjun yang cantik. Kesan dari gempa bumi, laluan air terjun macam jadi besar dan lebar.

Kali ini kami semua direct terus ke Poring Air Panas dekat area Kg Lohan. Punya ramai umat manusia kat sini. Siap ada kelab kelab bermotor hahahah

Seronok aku tengok KA main air kolam.


Kat sini ada pool ala ala theme park berbayar, ada pool terjun ramai-ramai, ada kolam muat sorang dua tapi ada air panas dan air bukit

Tapi aku ngan KA ngan H dok kat kolam open untuk budak-budak hihihi

Comel je KA kocak kocak air kolam.

Kali ni bagus. dia dah tak minum air kolam. Kalau tak asyik nak minum je...ingat air kolam tu cawan beso ke apa hihihi.

Siap mandi mandi, sambil sambil makan durian beli kat tepi jalan sebelum sampai pekan Ranau. Kami terus ke Kundasang pergi cari Rocky Mountain Lodge.

Siap - siap bayar bilik, apa lagi angkat barang masuk dalam bilik hihii.

Terus aku perasan bila masuk bilik takdak aircond. Sekali H cakap tengok malam karang macam mana hahahaha..... baru aku perasan dok kat bawah kaki Gunung Kinabalu kot hihihi.

Masuk bilik buka pintu beranda. Berlari KA ke luar. Kusss semangat aku. Ye la, takut terjerlos pulak kat lubang lubang tu. Tapi KA pandai. pegang elok elok besi tu. Tapi seriau tetap ada hihiihi.


KA sedang menikmati keindahan alam




Dari bilik boleh nampak perkampungan dan tempat tanaman sayur sayuran penduduk kundasang.


Aku pilih bilik 2 Single RM110/malam. Kalau katil queen RM100/malam dan kalau 1 katil queen + 1 katil single RM120/malam. Worth it. Aku puas hati la stay di sini.




Kenapa aku pilih Rocky Mountain Lodge ?? 

Aku teringin nak dok kat Kiram Village tapi tak pernah pernah kosong tak pernah aku dapat nak booking hahha.

Tapi bila aku check in kat RML ni aku rasa aturan Allah tu hebat. Buka buka pintu direct terus nampak Gunung Kinabalu.


Cantik sungguh keindahan ciptaan Allah...=)

Siap - siap simpan barang rehat rehat sekajap, kami keluar sekajap jalan - jalan ke arah Kiram Village, Knabalu View Chalet sebab nak tengok pemandangan Gunung Kinabalu dari dekat.

Balik dari jalan jalan kat area Kiram Village kami oergi cafe kat RML sebab cafe Kiram Village tak buka lagi.

Kami makan malam nasi goreng daging. Ok la nak alas perut. Sempat beli maggi kat koop dieorg hihihihi..koop la sangat

Naik bilik, terus masuk selimut, Sejuk,,,, terus tidur.

H cakap malam tu hujan, patutla sejuk sampai ke tulang hahaha...tapi aku tidur selamber dua tiga kalki terjaga kesejukan.

bangun pagi, terus repeat pergi Kiram Village. Layan view gunung.


Anakanda tersayang berlatar belakang Gunung Kinabalu


Alhamdulillah aku pernah berasa di puncak...=)



Lepas check out kami ke Ranau semula. lunch di  Anjung Selera. singgah sekejap beli Durian Udang Merah sekilo RM18 terus balik Kota Kinabalu.

Hajat nak pergi Desa Dairy Farm tapi KA tidur pulakkan. Tu yang direct je tak singgah. Walhal RML dah dekat sangat dengan Desa Dairy Farm tu.

Alhamdulillah, hajat nak bawa keluarga aku bermalam di Kundasang tercapai =)



No comments: