Search This Blog

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Monday, September 21, 2015

Dataran Bandaraya Johor Bahru, JDT (Steamboat & Yong Tau Foo)


Assalamualaikum Johor Bahru =)


Syukur alhamdulillah sampai juga aku kat Dataran Bandaraya Johor Bahru. 

Tujuan aku ke sini adalah untuk mengimbau kenangan pertama kali aku ke JB masa kenduri kahwin makcik aku di Pontian Kecil.

Dulu aku makan stimbot yong tau foo di kawasan tepi tambak johor. Pesisir dia la. Makan sambil tengok kota singa di seberang sana dengan harapan satu hari nanti akan ku ke sana hihiiiii. Yela, impian budak-budak kannnnn. Macam masa tu aku baru darjah 6.

Tapi hari ini lain ceritanya, bila aku tanya abg ipar aku, ada lagi ke orang jual-jual kat situ dia cakap dah pindah pergi ke dataran yang ada jam besar.

Ok. Aku mesti pergi cari hahahahahha =)

Dan syukur dapat juga jumpa jalan menuju jam besar a.k.a Dataran Bandaraya Johor Bahru.

Pertama kali memandu masuk JB dengan bantuan GPS Prius C adalah tidak membantu ya. Aku terlepas exit pergi Hospital Sultanah Aminah. Terus masuk EDP or ELP or apa apa je lah. Yang penting dia tulis Woodlands. Hahaahaha =) aku cuak sekejap sebab dalam GPS, hiway tu tak wujud lagi. Yaiiiiiiiii....waze aku x berapa nak wazer sangat malam ni tau. Berenti kat R&R terus telefon shahir. Dia pon x dapat nak tolong tapi bagi pesan jangan sampai masuk Singapore hahahahaha...kalau masuk memang masak aku. Passport geran kereta semua xdak hahahahhaha.






Sampai je dataran aku terus cari port duduk dan peratikan lagak gerak manusia kat sini. Ramai budak budak. Ye la, cuti sekolah dah mulakan. Ada yang baru nak belajar main roller blade, yang terer pakai inline skate la kan, ada main belon buih. Unik, ada yg pakai 2 batang kayu boleh keluarkan buih belon yang besar gila. Ada yg kuarkan buih belon banyak bila di hayunkan 2 kayu tu tadi. Tapi kena celup kat besen ada sabun dulu la kan hahahha

Boring tengok orang, teringin pulak nak tengok makanan hhahaaahhaha

Aku pon menapak ke ruang niaga stimbot. Diorg ni pakai lori pick up tu.

Sebelum g sini, aku tanya dulu yazid mana gerai yang layan. Dia cakap Lori no. 8. Terus aku cari dannnnnn jumpa hahahha.


Lori no 8 ni tulis Lido Stimbot. Lepas pilih bebola + sotong + telur puyuh aku pon cari tempat duduk.


Stimbot dah sampai tapi air tak sampai sampai.

Tetiba sorang mamat ni cakap, air aku tak kan sampai sebab aku duduk kat meja yg owner stimbot orang lain dan aku order kar orang lain.

Teruk juga korang ni berniaga. Melayu dengan melayu kot.

Mamat tu suruh aku pindah meja. Erm, nasib baik ada meja baru siap makan. Aku pindah ke situ. 

Order air kat gerai No 2. Teh tarik satu.

Dapat, terus makan stimbot tu.

Nasibla aku x makan kat meja mula2 tadi. Kalau tercekik, mampus aku xda air nak minum hahhahahaha


Yong tau foo aku yg berharga rm11

Aku main belasah je pilih tapi cara kiranya ikut warna pada kayu lidi tu.

Kuah pencicah dia kuah kacang


Nila kedai no 2 jual air. Gerai Kak Su. Ada jual lempeng, nasi lemak, tauhu bakar, cakoi bakar dan air minuman


Tu haaa, tauhu dan cakoi di bakar


Aku tapau chakoi bakar 1 set. Sedap tapi masin sikit.

Total aku minum air teh tarik dan 1 set cakoi bakar rm6.50

Siap makan stimbot aku balik rumah. Esok jalan jauh nak balik kampung. Kena rehat yang cukup. (Padahal kuat je tido seharian hahahhaa)

No comments: