Search This Blog

Pre 1st Anniversary - GO TURKEY - HARI 08: CAPPADOCIA - ANKARA - BOLU

21 Dis 2014 (7th Night)

Seperti di dalam Aturcara Perjalanan yang diberi:

- Sarapan Pagi di Hotel dan daftar keluar hotel.
- Bertolak ke Ankara. (Anggaran Perjalanan 5Jam)
- Makan Tengahari di Restauran Tempatan.
- Melawat Ataturk Mausoleum dan Anatolian Civilization Museum
- Meneruskan perjalanan ke Bolu. (Anggaran Perjalanan 2Jam 45Minit)
- Daftar Masuk Hotel.
- Makan Malam di Hotel. (Buffet or Set Menu) - BOLU

========================================================================

Bangun pagi masih terbayang-bayang berada di ruang angkasa kapadokya hihi =)

Beg diletakkan di luar pintu bilik supaya bell boy boleh ambil beg dan letak di hadapan bas sebelum loading masuk dalam bas.

Bagun pagi check suhu waktu tu 3'c. Sekali tengok kat luar kat bas ada ketulan ais macam dalam freezer. Ok, adakah salji malam tadi atau suhu rendah mengakibatkan air menjadi pepejal.

Lihat di rumput-rumput pon macam ada kristal ais.

Aku is seronok hahaha.

Harapan agar di Bolu nanti bersalji sebab Ali bagi tahu kepada kami yg di Bolu cuacanya bersalji. Aku tengok forecast tak pon. Snow lusanya huhu..=(

Destinasi pertama ialah Goreme Open Air Museum

Tiada apa yang kami tertarik melainkan rumah di dalam gua.

rumput dan daun pokok diseliputi oleh kristal ais.

The Goreme Open Air Museum has been a member of UNESCO World Heritage List since 1984, and was one of the first two UNESCO sites in Turkey.

Sangat sekejap kami di situ hahaha

Kemudian perjalanan ke Ankara diteruskan dan kami menyinggah di Salt Lake a.k.a Tuz Golu

Di sini sesiapa yang nak beli baju capadocia silakan sebab ini merupakan destinasi terakhir anda. Di Istanbul hanya ada Istanmbu sahaja. Motif corak tempat-tempat lain tiada. Nyesal juga aku tau hahahahaa.

di Tuz Golu ni ada kedai-kedai dan toilet

Masuk je kedai ada kedai jual barangan dari garam. Aku disuruh cuci tangan dengan garam. Nyesal aku weh. Melekit-lekit tangan aku pastu. Ciskek betul.

Sampai di Ankara kami makan tengahari di Ye-Eh. Sedap oooo kebap dia hehee.

Kemudiannya kami mencari masjid untuk solat. First time jumpa masjid ada sediakan terompah di Turki ni hahhaa. Terompah dia cool oooo hahaa..=)

Destinasi lawatan pertama kami ialah di

Museum of Anatolian Civilizations

tak tahu nak tulis apa sebab aku tak suka hahaha...

Next destination ialah kami ke Anitkabir . Makam Mustafa Kamal Attartuk, President Turki yang pertama dan juga terdapat makan Presiden Turki yang ke-2.

Juga terdapat 2 buah kereta dan sebuah boat yang digunakan oleh Mustafa Kamal Attartuk dan juga arsenal yang membawa mayat Mustafa Kamal dari Istana Dolmabache, Istanbul ke sini. Jauh juga oooo.

Kami semua berpeluang dapat melihat guard tukar syif kerja. Ermmmmm, style kawad dia perlu diperhatikan, Ada gaya.

Anıtkabir (literally, "memorial tomb") is the mausoleum of Mustafa Kemal Atatürk, the leader of the Turkish War of Independence and the founder and first President of the Republic of Turkey. It is located inAnkara and was designed by architects Professor Emin Onat and Assistant Professor Ahmet Orhan Arda, whose proposal beat 48 other entries from several countries in a competition held by the Turkish Government in 1941 for a "monumental tomb" for Atatürk.
The site is also the final resting place of İsmet İnönü, the second President of Turkey, who was interred there after he died in 1973. His tomb faces the Atatürk Mausoleum, on the opposite side of the Ceremonial Ground.
The mausoleum was depicted on various Turkish banknotes during 1966–1987 and 1997–2009

Sampai di Bolu kami menginap di Soylu Hotel. Makan malam dan masuk bilik. Tetiba abg suhaimi call bagitahu kat luar snow. Oh maiiiii

Syukur Alhamdulillah buat pertama kalinya dalam hidup aku dapat pegang dan main salji original hihihihi

H x lalu, penat. rehat. Aku pakai baju sejuk seluar dan terus turun balik. Main salji hihihi.

Naik bilik x sabar menantikan hari esok hahhahaa...=)