Search This Blog

Sunday, January 11, 2015

Pre 1st Anniversary - GO TURKEY - HARI 11: ISTANBUL

24 Dec 2014 (10th Night)

Seperti dalam itinerary yang diberi:

- Sarapan Pagi di Hotel dan daftar keluar hotel.
- Melawat di sekitar Bandar Istanbul @ F&E
- Makan Tengahari dan makan malam di Restauran Tempatan.
- Bertolak ke Airport Istanbul.

========================================================================

Malam-malam tidur aku cukup lena namun bangun agak awal dan tak boleh tidur semula haha..timing tidur lari beb, biasa x cukup tidur, kat turki terlebih tidur sebab tidur awal =)

Usai aku mandi, keluar dari bath tub aku merasakan yang aku kena pergi Hagia Sophia sebab kalau tak pergi, aku kne apergi lagi ke Turki sebab perjalanan aku tidak lengkap hahahah =)

Buka je pintu bathroom dengan hensemnya aku berkata kepada H. Saya nak pergi Hagia Sophia. Kalau awak taknak pergi pon takpa, saya boleh pergi sendiri. Awak rehat kemas beg'

H bising kenapa aku nak pergi juga sedangkan semalam cakap tak nak pergi.

Terus dia bangun dari katil dengan sepantas-pantas arnab berlari dia mengemas beg hahahha.

Beg siap kemas dan letak di luar pintu bilik hotel dan kami memulakan perjalanan menuju ke Hagia Sophia

Jengg jenggg jenggggg hihi =)

Disebabkan semalamnya tu dah tanya orang Tourist Information Centre tu dan dah tanya-tanya kat receptionist hotel. Kami berjalan kaki untuk menuju ke Tunel. Sekali kami silap jalan dan terus jumpa Galata Tower hahaha =) Bila dah jumpa Galata Tower maka dengan itu dah dekat sangat dengan Stesen Tram Karakoy. Okay lepas jumpa Galata Tower aku amek belok ke kanan aku ikut jalan tu sebab ramai orang ikut jalan tu, Pastu belok kanan. Sekali 'Saw-Sat...!!!' hahaha. Terus jumpa Hospital Beyoglu. Tanya staf macam mana nak pergi Tunel dieorg tak faham. Ahh sudah. nasib aku dapat idea tanya mana Karakoy Station. Dia pon tunjuk arah kepada aku. Nampak tak logik sebab jalan curam gila menurun ke bawah hahhaa. Sekali nampak ramai orang berpusu-pusu. Yes, jumpa Tunel dan jumpa Karakoy Station hahahaha =)

Bila nampak Karakoy Station gigih ni masuk underground tunnel untuk ke Stesen Karakoy. Naik je stesen tu nampak ramai orang selamber je masuk Karakoy Station lintas jalan masuk laluan tram hahaha =)

Beli tiket tram ni kat machine dia. Satu token = 4 Lira ke mana-mana destinasi. Kalau beli kad pass dapat diskaun 50% so satu perjalanan = 2 Lira tapi satu kad berharga 10 Lira. So kami decide beli token sahaja sebab nanti beli kad train macam rugi plak sebab kena beli 2.

AKU SILAP..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hahahhaahaha

Rupanya sistem kad untuk sistem train kat Turki ni tak macam sistem kad di Malaysia. Kad train di Turki ni boleh pakai untuk beberapa orang sebab dia akan tolak nilai semasa kita touch kat pintu masuk tu dan masa nak keluar tak perlu touch keluar tidak seperti di Malaysia. Ini kerana mana-mana stop flat rate 2 Lira. Cisssss....satu kerugian besar bagi aku. Study tak habis. Yela, mula-mula malas nak pergi, tetiba ubah fikiran hahahhaa =)

Perjalanan pergi dan balik (Karakoy - Sultanahmad)
Token = 2 (4 Lira + 4 Lira) = 16 Lira (RM29.60)
Kad Train: 2 (2 Lira + 2 Lira) = 8 Lira (RM14.80)

Cis, ini satu kerugian hahhahhaa =)

Kalau beli 1 kad ada baki 2 Lira tau hahahaha =D

Daripada Karakoy akan melalui Galata Brige dan akan berhenti di Eminomu. Ok, kat sini sesiapa nak pergi shopping kat Spice Bazaar mohon keluar dari train hihi.

Tram terus ke Sultanahmad.  Keluar dari tram terus aku dan H menuju ke Hagia Sophia.

Seperti dijangkakan kami berdua tolang pak guard Hagia Sophia bukakan pagar hahahha

Silap beb. Ingatkan waktu buka Hagia Sophia pukul 8.30am. Sekali pukul 9.00 daa.

Penatnya menunggu huhuhu (Hagia Sophia tutup hari Isnin)

hoyeah...Pukul 9. aku jadi orang pertama beli tiket masuk Hagia Sophia. 30 Lira seorang =)

Hagia Sophia atau Ayasophia dulunya sebuah gereja ditukarkan kepada masjid dan kemudiannya jadi Muzium.

Jadi boleh nampak hiasan masjid dan juga hiasan masjid.

Hagia Sophia ni dua tingkat so lepas melawat bawah kita boleh naik atas. Sebelium naik ada satu tempat tu (gambar di atas sebelah kiri) orang memasukkan ibu jari dan pusing-pusingkan ibu jari tu sambil mulut kumat kamit. Aku kompius hahhaa =D

Akhirnya lengkap perjalanan aku melawat ke negara Turki ini. Jadi mungkin next time datang sekali lagi mungkin mempunyai tema MAKAN MAKAN di BUMI TURKI =D

Next time kalau nak stay sini duduk depan Tram dan sekitar Blue Mosque, Hagia Sophia, Topkapi Palace dan Hippodrome boleh duduk di STAR HOLIDAY HOTEL.

Kami naik semula tram di Station Sultanahmad dan pergi semula ke Karakoy.
Sampai Karakoy kami masuk ke dalam bangunan Tunel ni sebab dari Karakoy Station ini dah boleh nampak bangunan ni. Tak jauh mana pon.

Kat sini kami beli tiket untuk 2 orang dapat diskaun 1 Lira jadi dapat Kad Tiket berharga 7 Lira. So H masuk aku touch then dengan menggunakan kad yang sama aku touch lagi sekali untuk aku masuk hiihih. Kalau pakai Kad Train 4 Lira je Cissssssss

Againnnnn...Grrrrrrrrrrrrrrrrrr...!!!
hahahhahahah

Tunel ni merupakan keretapi bawah tanah katanya dari Karakoy ke Beyoglu. Ada satu station je pon kikikiiii

Info dari Wikipedia berkenaan Tunel dari Karakoy - Beyoglu yang kami naik KLIK SIINi =)

The Tünel (English: Tunnel ) is a short underground railway line inIstanbulTurkey. It is an underground funicular with two stations, connecting the quarters of Karaköy and Beyoğlu. Located at the northern shore of the Golden Horn, the underground railway tunnel goes uphill from close to sea level and is about 573 metres long.[1]Inaugurated on January 17, 1875,[1] the Tünel is the second-oldestsubterranean urban rail line in the world, after the London Underground(1863), and the first subterranean urban rail line in continental Europe; however, the first full subway line with multiple underground stations in continental Europe was Line 1 of the Budapest Metro (1896).

The Tünel was originally conceived by the French engineer Eugène-Henri Gavand in 1867.[1] Its purpose was to provide an easy ride between the neighbourhoods of Pera (Beyoğlu) and Galata (Karaköy), both of which were in the relatively newer part of Istanbul, on the northern shore of the Golden Horn. Many people worked in Galata close to sea level, living uphill in Pera, about 60 metres (197 feet) higher. The only direct street connecting the two, Yüksek Kaldırım, is steep and narrow; at the time of the construction of the Tünel, crowded with 40,000 pedestrians a day. Gavand conceived of the Tünel as "a kind of elevator ascending and descending" that would greatly ease the journey.[2]
Two years later, on June 10, 1869, Gavand received permission from the Ottomansultan Abdülaziz to start the project with a forty-two year concession to operate it.[1]After finding foreign funding, Gavand established a company called the Metropolitan Railway of Constantinople to carry out the project. Construction began on July 30, 1871 but was delayed significantly by conflicts between landowners and the company.[2] The tunnel was not completed until December 1874 [1] and was finally opened for service on January 17, 1875.[1]
The Metropolitan Railway company gained a fresh 75-year concession in 1904 but the Tünel was nationalised in 1923 when the Turkish Republic was proclaimed.[2] In 1939 it was absorbed into the new IETT (İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel) transportation organization.[1] It was modernised and electrified in 1971.[3] Today, the short line is no longer as vital for Istanbul's inner city traffic as it used to be back in the 19th century, but it is still a part of the municipal transport network and integrated tickets are valid.
Source : Wikipedia

Sampai hotel lebih kurang jam 11 so sempat la kami kemas-kemas diri semula sebab jam 12 dah nak kena berangkat untuk makan tengahari dan check out dari Grand Halic Hotel ni.

Kami makan di VEFA Restaurant & Cafe

Lepas siap makan kami berangkat ke Thaksim Square untuk solat zuhur dan jalan-jalan di sekitar Thaksim Square.

Masuk MANGO boleh pula aku beli stokin 10 helai kawwwww hahahahha

Kat sini kami beli Simit Nutella. Sedap wooo. Beli kat Simit Sarayi.

Boleh pula masa kami tunggu-tunggu jemaah lain di Thaksim Square ada peminta sedekah minta sedekah dekat H. Siap pegang-pegang lagi. Pastu aku ngan H tak bagi tapi pakcik azlan bagi dia sedekah. Pastu peminta sedekah peluk tangan orang turki lain then orang turki tu marah-marah. Tapi dia tak peduli. dia peluk juga ikut orang tu jalan. Perghhh bahaya sungguh hahahahaha Peminta sedekah tu adalah seorang nenek

Kumpul-kumpul semua kami berangkat bergerak ke Spice Market.

Kat sini bagi aku lagi best nak shopping dari bazaar-bazaar yang lain.

Aku ngan H beli spice ikut auntie asmah punya suggestion hahaha, kacang pistachio, table cloth, sejadah, lokum, pashmina dan barangan wajib kalau aku travel NECK TIE hihihihih =)

Aku seorang yang suka neck tie muhahhhaa =)

Siap-siap shoping kami semua ke Balai Perlepasan Attartuk Havalimani hihii.

Masuk sahaja dalam bangunan ni kena scan dah, kemudian pergi repacking semula barang aku ngan H. Kemudian pergi ke kaunter untuk urusan Check-in. Selesai semua kami bergambar ramai-ramai dan kemudian aku ngan H pergi tukar duit Lira ke USD.

H haus, OK..!!! beli air tin 5 Lira yer. lebih kurang RM10. Pasni aku dah tak heran dah nak beli air tin RM10 (phuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...!!!!!! haahhahaha)

Masuk Scan lagi sekali di kaunter imigresen, setel cop-cop kemudian aku ngan H pergi solat dulu di surau. Surau pack sebab ramai orang pakai ihram nak pergi umrah la tu kan. Lepas tu kami ke pintu pelepasan. Naik bas menuju ke kapal terbang. Canggih lagi KLIA kot naik train muhahahha.

Masuk kapal terbang, bukak kasut, betul-betulkan badan then tidur setidur tidurnya hahahhhaha

~~Marne Abdullah~~ said...

Assalamualaikum.. Saya nak tny berkenaan trip ke turki dgn andalusia... Adakah kita diberi waktu free satu hari atau 2hari?
Bercadang utk pergi ke tmpt lain selain istanbul

Mr. H said...

Assalamualaikum puan,

Puan boleh refer itinerary yang diberikan kepada puan jika bertanya tentang pakej. Jika ada tulis mmmg adala masa free tersebut.

Nasihat saya, jika berminat dgn pakej andalusia
1) deal dengan orang yang betul2 incharge trip ini, saya terkena sebab bukan dia yg incharge so sambil lewa dan kerugian terjadi terhadap pihak saya. Deal dengan Hanim kalau trip ke turki
2) pilih pakej yang lama sikit sebab boleh pergi hampir 1/3 negara turki
3) haghia sophia tiada dalam itenatary. Its ok, boleh pergi sendiri sepertimana saya dan wife saya =)
4) pakej andalusia ini bagus tp staf admin teruk. Ketua jemaah andalusia sgt2 membantu - hajah aziah.
5) hot air balloon mmg mahal tapi kalau ada rezeki lebih naikla. Antata pemandangan dari udara.yg tercantik pernah saya lihat.