Search This Blog

Friday, January 9, 2015

Pre 1st Anniversary - GO TURKEY - HARI 09: BOLU - ISTANBUL

22 Dis 2014 (8th Night)

Seperti di beri di dalam aturcara perjalanan:

- Sarapan Pagi di Hotel dan daftar keluar hotel.
- Bertolak ke Istanbul.
- Makan Tengahari di Restauran Tempatan.
- Membeli belah di Grand Bazaar
- Daftar Masuk Hotel.
- Makan Malam di Restoran Tempatan - ISTANBUL
Bosporus Cruise – USD 60 seorang

========================================================================

Seperti biasa akan terjaga awal dari tidur sebab waktu malam yang panjang berbanding siang (musim winter) hihi..=)

Bangun pagi selak langsir tengok luar..wahhh lagi lebat salji turun dari malam tadi hahaha. Tengok jalan raya aku nampak ada satu jentolak menolak salji yang melekat atas jalan. Macam dalam movie cerita omputih pula kan hihi.

H agak excited sebab semalam dia tak turun kan so aku yang dah jumpa salji ni relek-relek je la.
(manadaaaa...lagi excited aku dibuatnya bila tengok padang depan hotel, bas dan pokok-pokok di siring jalan diselaputi dengan salji hihihih)

Sarapan pagi kali ini agak luar biasa. ada honeycomb !!!!!!!

Hebat hotel Soylu ni tau hihi.

Erm, sedap juga makan honeycomb ni dan takdala rasa manis sangat. Rasa makan gula-gula lembut.

Breakfast meal aku pon agak sukar dipercayai. Ya plate di atas milik aku hahaa...=)

Rasa kenyang lain macam sikit lepas makan honeycomb ececehhhh

Siap-siap momom aku ngan H bingkas bangun letak beg atas sofa di kawasan reception then apa lagi,

DO YOU WANNA BUILD A SNOWMAN ?????

huihihihi =)

Best sangat dapat main snow. Yela, pertama kali dalah hidup aku main snow original. Masa kecil-kecil dulu ada juga la mak bawak aku pergi Bukit Cerakah sekarang nama da tukar jadi Bukit Cahaya Seri Alam tengok-tengok salji. Nak main memang tak dapat la.

Lama juga aku bergambar kenang-kenangan bersama H dengan suasana salji yang masih turun.

yahoo seronoknya aku main salji. Opss napak pusat pula gambar di atas haha.

Selesai main-main salji dan urusan check out dan loading beg bawa masuk dalam bas.

Kam meneruskan destinasi seterusnya iaitu ISTANBUL AKU DATANG hihihihih

Destinasi pertama ialah CAMLICA HILL (sebutan: Cam-Li-Ja Hill)

Ala-ala Observatory hill la tempat ni. Boleh nampak Istanbul dari atas. Tengok Terusan Bosporus yang memisahkan Istanbul kepada dua bahagian iaitu bahagian eropah dan bahagian asia.

Di sini kalau nak gunakan teropong macam KL Tower tu kena bayar 1 Lira.

Jambatan di bawah adalah Jambatan Bosporus.

Kena mendaki sedikit untuk sampai ke puncak. Di puncak ada sebuah kedai minum dan menjual roti. Kami diberikan cay secara percuma di sini dan menikmati teh panas dalam suasana yang sejuk membuatkan ianya satu pengalaman rasa yang menarik. Kalau di Seoul dulu time sejuk-sejuk ni aku ngan H pergi cari Kopi hahahha =)

Sedikit info Camlica Hill dari wikipedia:

Big Çamlıca Hill (TurkishBüyük Çamlıca Tepesi, Büyükçamlıca Tepesi) is a hill in ÜsküdarIstanbul. There is another hill named Çamlıca as well, but it isn't as tall as Big Çamlıca, and thus, another name for the smaller hill is "Small Çamlıca Hill".
Çamlıca Hill is 268 meters above sea level. On the hill, there are 18 radio and TV towers. The hill is a touristic place. There is one restaurant made by city hall and many cafes. Çamlıca hill is surrounded by trees.
Çamlıca Hill is a favorite picnic area in Istanbul. Domestic and foreign tourists are attracted to it. Due to its beauty, the hill has inspired many writers to compose songs and poems about it.

Sekejap di Camlica Hill kemudiannya kami turun menuju ke daerah Sultanahmad untuk makan tengahari. Laparnya masa tu. Jauh juga perjalanan dari Bolu ke Istanbul.

Dalam perjalanan aku terpandangkan sebuah Stadium yang dalam pembinaan. Ehhhh ini staidum Besiktas =)

Aku baru sahaja mengenali Besiktas bila mana Demba Ba ( x-chelsea ) join this club baru-baru ini. hahahha

Dalam perjalanan ke daerah Sultan Ahmad aku cuba untuk mencari-cari kaedah yang sesuai dan landmark-landmark yang akan aku jadikan panduan untuk membuat kerja backpackers aku nanti hahaha.

Sampai di daerah Sultanahmad kami makan tengahari di satu restoren bernama Sultan Koseso Restaurant betul-betul belakang Blue Mosque of Istanbul atau Sultanahmad Mosque.

Seperti biasa Lentil Soup dihidangkan cuma kali ini roti dia sangat sedap. Kalah bread stick pizza hut hahhahaa.

Aduh perut itu gagal dikawal dengan sempurna huhu

Selesai makan aku keluar restaurant sambil menunggu H mengambil wuduk atas bantuan makcik dan pakcik ibubapa ayie.

Tup tap tup tap, semua jemaah tertinggal telekung di bas. Erm, tanya aku, memang aku jawab boleh je solat asalkan tutup aurat sepertimana telekung. Okay, cadangan aku diterima hahahha.

Alhamdulillah kami dapat solat secara berjemaah di Masjid Biru Sultanahmad =)

Peluang bergambar memang tidak dilepaskan sama sekali hihi.

Selesai di Majid Sultanahmad atau dikenali sebagai Masjid Biru kami berjalan kaki menuju Topkapi Palace dan untuk menuju ke Topkapi Palace kami melintasi Hagia Sophia. Ok, aku dah dapat landmark dia hihih

Hagia Sophia tidak termasuk dalam pakej lawatan kami dan jika berhasrat untuk ke sini dikenakan bayaran sebanyak UDS45. Ohmaiiii mahal. Aku dan H buat keputusan untuk tidak masuk dan akan pergi sendiri pada hari esoknya sewaktu Free and Easy.

Topkapi Palace ini merupakan tempat wang wajib dilawati kerana terdapat elemen-elemen yang tidak dapat ditempat lain iaitu elemen kita semua akan insaf dan kembali berdiri dibumi yang nyata =)

Topkapi Palace: After the conquest of Istanbul by Mehmed the Conqueror at 1453, construction of the Topkapı Palace was started at the year 1460 and completed at 1478 . Palace was built upon a 700.000 squaremeters area on an Eastern Roman Acropolis located at the Istanbul Peninsula between Sea of Marmara, Bosphorus and the Golden Horn. Topkapı Palace, was the administrative, educational and art center of the Empire for nearly four hundred years since Mehmed the Conqueror until Sultan Abdulmecid who is the thirty-first Sultan. Although Palace was abandoned by the Ottoman Dynasty by moving to the Dolmabahçe Palace at middle 19th century, Topkapı Palace was protected its importance everytime.

After the establishment of the Republic of Turkey, Topkapı Palace, was transformed into a museum at the date April 3th 1924 and it was also the first museum of the Republic of Turkey. Topkapı Palace Museum is covering approximately 400.000 squaremeters at the present day. Topkapı Palace divided from the city from the land-side by the Imperial Walls which is made by Mehmed the Conqueror. It divided from the city also from the sea-side by the Byzantine Walls. Topkapı Palace is one of the biggest palace-museums with its architectural structures, collections and approximately 300.000 archive papers.

There are surroundings like gardens and squares around the Palace. Palace which its Main Gate located at the Hagia-Sophia side, has four courtyards which has passages between them. At the first courtyard, Hagia-Irene Church which was used as Armory and the outer service buildings like Mint, Oven and Hospital were located there.

Second Courtyard was the Divan Square (Square of Justice) that hosting the administrative buildings fort the Empire. This courtyard was also a ceremonial courtyard. Divan-ı Hümayun (Kubbealtı / Imperial Council) and Treasury of the Divan-ı Hümayun were located on that courtyard. Behind the divan structure, there is the Tower of Justice which represents justice of the Sultan. Dormitory of the Halberdiers with Tresses and the Entrance of Harem were also located at this courtyard. There are also Privy Stable structures at the same side around an inner courtyard. At the Marmara side of the Courtyard of Justice, there are the Palace Kitchens and additional service buildings. Babüssaade (Gate of Felicity) where coronation, funeral and festival ceremonies held is located at the Northern side of the Courtyard of Justice.

The third Courtyard (Enderun – Inner Palace) was the section that the Palace aghas were educated and assigned to high ranks of the State. It formed by the dormitories and the structures belongs to the Sultan. Hall of Audience where Sultan accepts viziers and ambassadors, Enderun Library which was constructed by the Sultan Ahmed III, Treasury of Enderun also known as Conqueror’s Pavilion, Privy Room (Chamber of Sultan) and the Aghas’ Mosque which was constructed for the Enderun aghas at the reign of Fatih are the important structures of this courtyard. Courtyard is surrounded by the Big and Small Room Wards, Expeditionary Force Ward, Pantries’ Ward, Treasure Ward and the Privy Room Ward which added to the Privy Room at the 19th century.

From the Privy Room, and the Enderun Courtyard, there are passages to the Imperial Sofa courtyard which hosts to the kiosks and gardens. At the Marble Terrace part of this courtyard, there are Revan and Baghdat Kiosks, Circumsision Room and the Iftaree Canopy. Under this terrace, there is a hanging flower garden which surrounded by wooden Sofa Kiosk and the Tower of the Chief-Physician. At the Marmara side of this garden, there are Sofa Mosque, Mecidiye Kiosk and Wardrobe Room. It also known that there are lots of kiosks and service structures at the Privy Gardens which surrounds the Palace in axis of Maramara, Seraglio-Point and the Golden Horn.

Dalam Topkapi Palace ini terdapat banyak bilik dan aku nasihatkan diri aku sendiri lepas ni kalau pergi lagi kalau boleh melawat bilik yang mempamerkan pakaian, alatan dan lain-lain lagi yang digunakan oleh para nabi, cerita berkenaan Kaabah dan Baju yang telah digunakan anak Nabi Muhammad iaitu Fatimah dan Husein.

Aku terdiam apabila melihat satu tongkat yang tertulis tongkat Nabi Musa. Aku teringatkan Sirah Nabi. Okay, tongkat ini ke yang membelah laut mati. Tetiba mata aku terpandangkan satu skrin monitor berhampiran tongkat tersebut dan ya, Benarlah tongkat itu digunakan oleh Nabi Musa untuk membelah lautan untuk melalui diantaranya, Wallahualam.

Aku kesuntukkan masa sebab aku buang masa di tempat lawatan barang-barang cenderamata dan barang-barang kemas yang aku tidak boleh hargainya. Tak tahu kenapa

Itula kata-kata aku kepada H. Saya tak dapat nak appreciate apa yang cuba disampaikan. Seharusnya lebih masa diberi semsa melawat bilik tempat simapanan barangan para-para nabi.

Antara yang diingat ialah:  kunci-kunci ka’bah, pedang nabi Daud, Bekas telapak kaki nabi Muhammad SAW, Tongkat nabi Musa, Bekas Pelindung Hajar Aswad, Pedang-pedang peninggalan Khulafaurrasyidin lengkap (Abu Bakar, Umar, Utsman, Ali),Janggut nabi Muhammad SAW, Pedang-pedang dan busur panah nabi Muhammad SAW, Mangkuk perak alat minum nabi Muhammad SAW, Baju peninggalan Fatimah, dan baju peninggalan Husein.

Selesai kami di Topkapi Palace, kami di bawa ke Grand Bazaar berhampiran daerah Sultanahmad ini.

Tak jauh beza dengan bazar di Grand Mosque, Bursa =)

Di sini H beli Pashmina 2 helai. Cantik kainnya. FM dan Keychain serta pencil case. Tatkala aku nak bayar boleh pula H ambil Lokum ngan pengisar pepper hahaha...Untukmu sayang saya relakan hahhaa =)

Seperti biasa menjadi geng lambat dan last naik bas. Kami makan malam di satu tempat yang sepanjang jalan ada kedai makan hahaha.

Olimpiyat Minas

Perghhh buat pertama kalinya makan tak sedap di Turki. Makan ikan aku terus belah, Keluar tunggu jemaah di bawah hahaha

Siap makan, kami pulang ke Grand Halic Hotel. Penginapan kami untuk hari-hari terakhir di bumi Turki hihihi =)

Siap-siap Check in aku ngan H turun semula konon-konon nak pergi Thaksim Square. Perjalanan separuh jalan hahaha. Pastu patah balik belakang sebab rasa penat.

Masuk balik bilik, mandi-mandi rehat dan tidur =)