Search This Blog

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 16, 2014

Babymoon di Bandung dan Jakarta - 4 - Dari Bandung Ke Jakarta


Alhamudillah, seperti yang dirancang, awal kami bangun sebab telah minta pak didi hantar kami ke Stasiun Bandung. 

Pak didi awal lagi tunggu kami di luar bilik. Janjinya 6.30am, dia datang awal lagi dari itu haha. 

Pak didi hantar kami sehingga ke loket beli tiket. Setelah selesai beli tiket kereta api IDR100 000/pax, salam-salam sengan pak didi, kami pergi ke kedai serbaneka untuk beli sim kad tapi semua enggak jual. Pak didi ambil upah IDR50 000. 

Beli sebiji bun Roti O beharga IDR8 000

Masuk ke pintu pemeriksaan. Tiket dan passport diperiksa. 


Pergi platform yang ada tulis Agro Parahyangan. Tapi aku selamber jer tanya kat cewek yang berada kat landasan dan beruniform ala-ala kerja pejabat. 

Cari tempat duduk pon aku tanya cowok yang ada kat atas kereta api tuh. 

Aku beli tiket Eksekutif haha. 

Kalau kat tiket dia tulis Eksekutif 3/ 3A bererti, gerabak eksekutif nombor tiga, tempat duduk 3A


Dalam kereta api ada soket elektrik. Sila charge apa-apa yang patut


Seperti di dalam kapal terbang air asia, kereta api ini juga ada menyediakan makan dan minum. Nanti ada orang tanya-tanya nak makan apa. 

Aku makan nasi timbel, H makan nasi rawon dan pesan air kopi susu panas. Mahal jugakla hahaa IDR65 000. 

Perjalanan sejauh 173km dari bandung ke jakarta dengan beberapa persinggahan ambil masa 3 jam setengah. Tapi dari research aku di internet. Dieorg bilang 3 jam. Ok, maybe kalau express tak singgah-singgah 3 jam la kot. 

Tips: kalau hendak ke terus ke Mangga Dua, beli tiket Bandung - Jakarta Kota, tapi kalau langsung ke Tanah Abang, beli tiket Bandung - Gambir. 

Aku beli Bandung - Gambir sebab aku tengok semua blogger berhenti kat Gambir hahaahaa. Jauh juga nak ke Mangga Dua tu dari stasiun gambir (stesen keretapi gambir) naik taksi. 

No comments: