Search This Blog

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Sunday, June 1, 2014

Kotobian Tadau Tagazo do Kamaatan 2014

Hari Kaamatan Harvest Festival atau dikenali juga Pesta Menuai dan lebih mesra diungkapkan sebagai Kotobian Tadau Tagazo do Kaamatan di sambut setiap tahun di Negeri Sabah pada 30 dan 31 Mei setiap tahun. 

Untuk pertama kalinya aku menyambut keamatan dibumi Sabah setelah hampir 4 tahun berkhidmat di sini. Dan status sebagai seorang suami hahaaaaa. 

Sambutan saban tahun ini diadakan di KDCA Penampang

Susah betul nak cari tempat parking kereta. Siring (tepi) jalan penuh. Tengah-tengah divider pembahagi jalan apatah lagi apabila raksasa kereta semua melangkah roda tayar bagi menyeberangi longkang hihi. Bila la nak pakai kereta besar-besar ni kan. Ok niat satu. Rumah besar dulu baru kereta besar hihiiii. 


Pintu masuk pon dah menarik perhatian kami berdua. 


Pakaian tradisi dari Kota Belud rasanya ni. 



Haaaa...H bersama adik-adik berpakaian serba cantik dan bertradisi dari Keningau. Yeayhhhh Keningau rocks..!!!!!!  


Dari atas rumah ni, dari jauh aku boleh agak dah ni. Ini rumah orang murut. Sebab pernah masuk yang di Pusat kebudayaan Murut di Melalap, Tenom. 


Banyak orang niaga di sini. Banyak juga yang jual minuman keras. Jangan risau. Minuman yang halal di sisi umat Islam pon ada. Masyarakat majmuk di Sabah telah lama mengamalkan konsep 1 Malaysia. Saling hormat menghormati dan saling faham memahami antara satu sama lain. Yang Islam tu jangan p cuba dan rasa minuman dalam tempayan kecil tu yer (tajau). Itu minuman yang memabukkan tu. Air tapai orang sini bilang. Jangan risau, diaorang tidak paksa anda minum pon. Orang sini semua baik-baik. 



Pesta ini juga simbolik kepada semangat padi. Kiranya sambutan ini diadakan bagi memuja semangat padi dan bagi dieorg rezeki.


Best yang ni. Dari padi kecil, padi sederhana besar dan padi besar berbuah beras hahahaa. 


Selamat menyambut Hari Keamatan kepada semua penduduk dan warga Negeri Sabah. Semoga berjumpa lagi tahun hadapan. 









No comments: